Heartless anmeldelse

Heartless anmeldelse

Ja, så matte det komme. Mezmerina springer ud som kulturella anmeldertype! Nogen har nemlig været fin med de fine og været til gallapremiere og set de første tre afsnit af den nye tv-seriesatsning Heartless. Det gik ned i den uhyre eksklusive CineMaxx, der som bekendt ligger som en forlængelse af vores alles elskede Fisketorv. Og beliggenheden fornægtede sig ikke, her var fuld smæk på røvgevir, brintoblondiner og tribals. Og det hele var selvfølgelig sponsoreret af Cult, så bliver det ligesom ikke mere lækkert på den dyre måde. Tilbage til serien.

Som udgangspunkt er jeg ikke til gotisk splat, men vi er vel alle til fals for smukke unge mennesker og bare bryster og sultne kys. I hvert fald alle her. Og det var der masser af, og så langt så godt. På den måde tror jeg serien matcher sit kernepublikum fint, for hvilken 16-årig ville ærligt talt ikke gerne have et snav af Sebastian Jessen? I det hele taget er de godt nok castet de to hovedrolleindehavere, selv om jeg aldrig bliver fan af Julie Zangenbergs facon med skiftevis hysterisk infantil hvineri og påtaget indædt kynisme. Hun er ligesom bare ikke rigtigt … en god skuespiller, vel. Det er også som om, at en eller anden instruktørtype har bedt hende om at skubbe hagen ind og kigge intenst ud under de lange vipper, og det var ok første gang. Lidt mærkeligt, men ok. Da hun havde gjort det 3 milliarder gange, blev det lidt irriterende. Til gengæld elsker jeg Sebastian Jessen. Er den forudsigelige type. Men han HAR fandme lækkert hår. Og smerte i sit hjerte på den fotogene måde.

I vanlig stil får i den lige i punktform:

Heartless-optur

–          Masser af bare ungpigebryster og undertrykt liderlighed

–          Allan Hyde som fesen og slesk lille voldspsykopat

–          Visuelt pisseflot og stemningsfyldt scandi noir med fuld smæk på dunkel skovbund

–          De lesbonitiske undertoner, som er dejligt forfriskende

–          Kitschværdien. På en eller anden måde er det så kikset, at det er sjovt. Eller underholdende i hvert fald.

Heartless-nedtur

–          Zangenbergs hysteriske fortolkning af et intenst blik

–          De umotiverede, fjollede og overspillede 1600-tals-flashbacks

–          Den lidt blodfattige (høhø, get it?) fortolkning af vampyrer – hugtænder havde været federe!

–          Historien, som er så hullet og utroværdig, at man virkelig skal gøre sig umage for at ikke spilde energi på at blive irriteret

–          Reblikker som ”SUUUG hende!” og ”SKAF NOGET!” som vist skulle være … intense eller sådan noget? Men mest medførte fnisen, og ikke engang kun hos den notorisk fnisende anmelder her, men også hos de fleste af sidekammeraterne i biffen.

Konklusion? Næ. Ok så. Det er sgu ikke sådan rigtigt spændende. Og uhyggeligt er det slet ikke. Men lækkerhed, sex og underholdning er sådan set nok til mig, og så er serien jo på barmhjertig vis kun 6 afsnit lang. Og jeg skal i hvert fald have de sidste tre med.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *